Sports Quotas and Ethical Challenges: The Dilemma of Competing Against Israeli Athletes

Document Type : Original Article

Author

دانشجوی دکتری گروه اخلاق دانشگاه قرآن وحدیث قم

Abstract

The issue of competing against Israeli athletes poses a significant challenge in international sports and the pursuit of championship titles, leading to divided opinions among supporters and opponents. The disregard for the "right to benefit from sports quotas" is often cited by proponents of competing against Israeli athletes, while opponents emphasize the importance of "supporting the oppressed" as a primary argument against such confrontations. This article analyzes the concept of "right" within the framework of "the right to benefit from sports quotas," clarifying that official bodies and federations are the relevant entities involved. Drawing on Islamic principles and teachings, the article argues against the ethical permissibility of engaging with Israeli athletes. By employing principles of conflict resolution and prioritizing the belief in the necessity of "supporting the oppressed," it underscores the importance of refraining from competition with Israeli athletes, especially given that Iranian athletes may forgo opportunities to compete due to their opponents' nationality, resulting in the loss of hard-earned quotas for international competitions. It is crucial for authorities to address ambiguities surrounding confrontations with Israeli athletes and adopt a clear and principled approach.

Keywords


فهرست منابع
* قرآن کریم.
** نهج البلاغه.
 
ابن منظور‌‌‌‌، محمد بن مکرم. (1408ق). لسان العرب. (الطبعة الاولی). بیروت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: دار احیاء التراث العربی.
اتکینسون‌‌‌‌، آر. اف. (1370). ‏فلسفۀ اخلاق. (ترجمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: سهراب علوی نیا). تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مرکز ترجمه و نشر کتاب.
آل بحرالعلوم‌‌‌‌، محمــد. (1362). بلغـه الفقیــه. (با شرح و تعلیق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: سید محمدتقی آل بحرالعلوم). تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مکتبة الصادق.
توجهی‌‌‌‌، عبدالعلی. (1397). دکترین «حق داشتن» دربرابر «حق بودن» با رویکردی بر نظر امام خمینی . پژوهشنامه متین. 22‌‌‌‌، (89)‌‌‌‌، 54_25.
جرجانی‌‌‌‌، علی بن محمد. (1424ق). التعریفات. (الطبعة الاولی). بیروت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: دار إحیاء التراث العربی.
جوادی آملی‌‌‌‌، عبداللّه. (1385). حق و تکلیف در اسلام. قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مرکز نشر اسراء.
جوهری‌‌‌‌، اسماعیل بن حماد. (1974م). الصحاح فی اللغه و العلوم. (اعداد و تصنیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ندیم مرعشلی و اسامه مرعشلی‌‌‌‌، الطبعة الاولی). بیروت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: دار الحضاره العربیه.
حسینی حائری‌‌‌‌، سید کاظم. (1423ق). فقه العقود. (الطبعة الثانیه). قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مجمع الفکر السالمی.
خراسانی‌‌‌‌، محمد کاظم (آخوند خراسانی‌‌‌‌). (1409ق). کفایه الاصول‌‌‌‌، (الطبعة الثامنه). قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مؤسسه النشر الإسلامی.
دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا. (2021). خبرگزاری مهر. آرش ‌میراسماعیلی. برگرفته از‌‌۔ ‏https://fa.wikipedia.org/wiki
دهخدا‌‌‌‌، علی اکبر. (1377). لغت نامه دهخدا. (چاپ دوم). تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.  
سایت خبری رجانیوز. (1398). برگرفته از‌‌۔ https://www.rajanews.com/news/329119/
سلیمانی‌کشایه‌‌‌‌، سجاد؛ رضایی‌صوفی‌‌‌‌، مرتضی؛ خداپرست ‌سرشته‌‌‌‌، سیاوش. (1395). اخلاق ورزشی. تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بامداد کتاب.
سهلی‌‌‌‌، نبیل محمود. (2004م). فلسطین أرض و شعب. دمشق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: منشورات اتحاد الکتاب العرب.
شریعتی ‌فیض‌آبادی‌‌‌‌، مهدی. (1399). جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی؛ دوگانه ورزش در عرصه بین‌الملل. فصلنامه مطالعات راهبردی. 33 (4)‌‌‌‌، 224_205.
شهید اول‌‌‌‌، محمد بن مکی. (1419ق). ‏ذکری الشیعه فی احکام الشریعه. (الطبعة الاولی). قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مؤسسه آل البیت (ع).
شیخ انصاری‌‌‌‌، مرتضی. (1410ق). کتاب المکاسب. بیروت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مؤسسه النعمان.
صالح‌‌‌‌، محسن محمد. (2002م). ‏فلسطین. ‏کوالا لامپور‌‌‌‌‌‌: بی‌نا.
صرامی‌‌‌‌، ســیف‌اللّه. (1385). حق‌‌‌‌، حکم و تکلیف. (گفتگوبا جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه). قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
طباطبایی حکیم‌‌‌‌، سید محسن. (بی‌تا). نهج الفقاهه. (چاپ اول). قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: انتشارات 22بهمن.
عمید‌‌‌‌، حسن. (1389). فرهنگ فارسی عمید. (چاپ اول). تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: انتشارات راه رشد. ‏
فرامرز قراملکی‌‌‌‌، احد. (1383). اخلاق حرفه‌‌ای. (چاپ دوازدهم). تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: انتشارات مجنون.
فرانکنا ویلیام کی. (1392). فلسفۀ اخلاق. (ترجمه‌‌‌‌‌‌: ‌‌‌هادی صادقی‌‌‌‌، چاپ چهارم). قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: انتشارات طه.
فروغی‌‌‌‌، سید علیرضا. (1397). بررسی فقهی و حقوقی مفهوم حق و تکلیف. دوفصلنامه فقه و حقوق خصوصی‌‌‌‌، 1(1)‌‌‌‌، 36_3.
فیّومی‌‌‌‌، احمد‌بن‌محمد. (1987م). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی. بیروت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مکتب لبنان.
کاتوزیان‌‌‌‌، ناصر. (1381). ‏فلسفه حقوق. (ج 3). تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: شرکت سهامی انتشار.
الکلینی‌‌‌‌، محمد بن یعقوب. (1387ق). اصول کافی. (ترجمه و شرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: سید جواد مصطفوی). شیراز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: انتشارات علمیه اسلامی.
محقق داماد‌‌‌‌، مصطفی. (1387). مباحثی از اصول. (چاپ پنجم‌‌‌‌، ج 3). تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مرکز نشر علوم اسلامی.
مصباح یزدی‌‌‌‌، محمدتقی. (1377). حقوق و سیاست در قرآن. قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مصباح یزدی‌‌‌‌، محمدتقی. (1387). نقد و بررسی مکاتب اخلاقی. (تحقیق و نگارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: احمد حسین شریفی). قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
معلوف‌‌‌‌، لویس. (1380). المنجد فی اللغه. (ترجمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: محمد بندرریگی‌‌‌‌، چاپ سوم). تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: انتشارات ایران.
مکارم شیرازی‌‌‌‌، ناصر. (1413ق). انوار الفقاهه. (کتاب البیع). (الطبعة الثانیه). قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مدرسه الامام امیرالمؤمنین (ع).
موسوی خمینی‌‌‌‌، سید روح اللّه (امام خمینی). (1378). ‏‏صحیفه امام. (ج 22). تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
نائینی‌‌‌‌، محمد حسین. (1417ق). فوائد الاصول. قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: دفتر انتشارات اسلامی.
نائینی‌‌‌‌، محمدحسین. (1418ق). منیه الطالب. (نگارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: موسى نجفى خوانسارى). قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مؤسسه النشرالاسلامى.
الواعظ‌‌‌‌، السید محمد سرور. (1420ق). مصباح الاصول. قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مکتبة الداوری.
 
Chappell, ‏‏Tim & Roger, ‏‏Crisp. (1998). utilitarianism, ‏‏in Routledge Encyclopedia of Philosophy. Routledge: London and New York.
Hohfeld, ‏‏W. (1919). Fundamental Legal Conceptions as Applied in Judicial Reasoning. New Haven: Yale University Press.
https‌://farsi.khamenei.ir
www.olympic.ir/fa/aboutnoc/nochistory.