The Impact of Ethics on Cognition: Perspectives from Allameh Tabatabai and William James

Document Type : Original Article

Authors

1 https://www.umsha.ac.ir/

2 Associate Professor of Al-Mustafa Virtual University

3 دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم، ایران .

Abstract

The influence of non-cognitive factors on human knowledge has been a significant topic in epistemology. Some theorists, like Clifford, argue that this influence contradicts the ethics of belief, while others view the impact of non-cognitive factors, including emotions, as consistent with human logic and experience. This study examines the perspectives of William James, grounded in pragmatism, and Allameh Tabatabai, who adopts a realist approach to this critical issue. The research compares the views of these two thinkers. Unlike James, who values lived experience and practical utility as sources of belief, Allameh Tabatabai asserts that alignment with reality is a prerequisite for knowledge, emphasizing the influence of ethics and inner states on cognition. Additionally, Allameh attributes moral evils to excesses and deficiencies in appetitive or aggressive faculties.

Keywords


فهرست منابع
جیمز‌‌‌‌، ویلیام. (1371). پراگماتیسم. (ترجمه: عبدالکریم رشیدیان). تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: انتشارات انقلاب اسلامی.
جیمز‌‌‌‌، ویلیام. (1398). تنوع تجربه دینی. (ترجمه: حسین کیانی). تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: حکمت.
حسین‌زاده‌‌‌‌، محمد. (1380). معرفت‌شناسی. قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
دورانت، ویل. (1389 ). تاریخ فلسفه. (ترجمه: عباس زریاب). تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: انتشارات علمی و فرهنگی.
راسل‌‌‌‌، برتراند. (1388). تاریخ فلسفه غرب. (ترجمه: نجف دریابندری). نشر الکترونیکی.
شکری‌‌‌‌، مهری. (1388). تأثیر گناه بر شناخت‌‌‌‌، با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی. فصلنامه علمی ۔پژوهشی دانشگاه قم 11(1)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: 45‌‌۔72.  https: //doi.org/10.22091/pfk.2009.186
طباطبایی‌‌‌‌، سید محمد حسین (علامه طباطبایی). (1362). مجموعه رسائل. قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بنیاد علمی و فکری استاد علامه محمدحسین طباطبایی.
طباطبایی‌‌‌‌، سید محمد حسین (علامه طباطبایی). (1364). تفسیر المیزان. (ترجمه: سید محمد باقر موسوی همدانی). قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طباطبایی‌‌‌‌، سید محمد حسین (علامه طباطبایی). (1380). نهایة الحکمة. قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره).
طباطبایی‌‌‌‌، سید محمد حسین (علامه طباطبایی). (1388). شیعه در اسلام. (به کوشش سید هادى خسروشاهى‌‌‌‌، چاپ پنجم). قم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بوستان کتاب.
طباطبایی‌‌‌‌، سید محمد حسین (علامه طباطبایی). (1389). اصول فلسفه و روش رئالیسم. تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: صدرا.
طباطبایی‌‌‌‌، سید محمد حسین (علامه طباطبایی). (1417ق). تفسیر القرآن فی المیزان. بیروت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مؤسسة الاعلمی.
 
Goodman, ‏‏‏R. (2024). William James. In E. N. Zalta & U. Nodelman (Eds.), ‏‏The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2024). Metaphysics Research Lab, ‏‏‏ Stanford University. https://plato.stanford.edu/archives/sum2024/entries/james/
James, ‏‏W. (1891). ‌The Moral Philosopher and the Moral Life. An address to the Yale Philosophical Club, ‏‏published in the International Journal of Ethics.
James, ‏‏W. (1907). Pragmatism. Longmans. London: Green, ‏‏and co.
James, ‏‏W. (1909). The Meaning of Truth, ‏‏a sequel to pragmatism. London: Longmans, ‏‏Green and Co Paternoster Row.
James, ‏‏W. (1973). The Will to Believe and other Essays in Popular Philosophy. ‏New York: Longman, ‏‏Green and co.
James, ‏‏W. (2002). The Varities of Religious Expience. New York.
Pomerleau, ‏‏W. (2018). James, ‏‏William. In Internet Encyclopedia of Philosophy. https://iep.utm.edu/james-o/
Zhang, ‏‏T. (2021). A Defense of William James on Moral Truth. Open Journal of Social Sciences, ‏‏Vol. 9, ‏‏No. 6. Beijing, ‏‏China: School of Philosophy, ‏‏Beijing Normal University.