Analysis of Conflicts Between Practical Reason and Other Evidences: Mohammad Baqer Sadr’s Perspective

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD candidate in Philosophy and Theology at the University of Qom, Qom, Iran.

2 Level Three Seminary Student at Qom Seminary, Qom, Iran,

10.22034/ethics.2025.51850.1755

Abstract

Despite the pivotal role of practical reason in numerous Islamic sciences, its epistemic and normative standing alongside other evidentiary sources has been underexplored. This article, anchored in the theoretical framework of Mohammad Baqer Sadr, begins by elucidating the foundational principles for evaluating the position of a rational ruling in relation to other evidences. It subsequently examines the diverse modalities of convergence and conflict between a rational ruling and other evidentiary sources. Eight distinct forms of interaction are posited, derived from three classificatory criteria: the type of evidence, alignment or opposition, and the context of interaction (legislative or compliance stage). Conflict between two rational rulings at the legislative stage is deemed conceptually untenable. In cases of conflict at the compliance stage with any other evidence, the principles of evidentiary conflict resolution (tazāhum) must be applied. Convergence between two affirmative rational rulings or between a rational ruling and a transmitted (naqlī) ruling reinforces the ruling’s validity. In instances of conflict between reason and transmission at the legislative stage, it is essential to consider the potential for the rational ruling to serve as an indicative context for the transmitted ruling or for the transmitted evidence to function in an advisory capacity. Non-evidentiary conflict between practical reason and another evidence at the legislative stage is deemed impossible, as practical reason itself acknowledges the precedence of the transmitted ruling.


Keywords

Main Subjects


فهرست منابع 

اصفهانی، محمد حسین. (1429ق). نهایة الدرایة فی شرح الکفایة. (چاپ دوم). بیروت: مؤسسة آل البیت (ع) لإحیاء التراث.
انصاری، مرتضی بن محمد امین (شیخ انصاری). (1383). مطارح الأنظار. (مقرر: کلانتری، ابوالقاسم). (چاپ دوم). قم: مجمع الفکر الاسلامی.
انصاری، مرتضی بن محمد امین (شیخ انصاری). (1416ق). فرائد الأصول. (چاپ پنجم). قم: انتشارات اسلامی.
بحرانی، ابن میثم. (1398ق). قواعد المرام فی علم الکلام. (چاپ اول). قم: مهر.
برنجکار، رضا؛ نصرتیان اهور، مهدی. (1398). قاعده کلامی حُسن و قُبح عقلی. (چاپ اول). قم: مؤسسه فرهنگی دار الحدیث.
تبریزی، جواد بن علی. (1425ق). رسالة فی لبس السواد ۔ الأنوار الإلهیة. (چاپ اول). قم: دار الصدیقة الشهیدة.
تبریزی، موسی بن جعفر. (1369ق). أوثق الوسائل فی شرح الرسائل. (چاپ اول). قم: کتبی نجفی.
تفتازانی، سعدالدین. (1409ق). شرح المقاصد. (چاپ اول). قم: نشر الشریف الرضی.
حسن، عباس. (1428ق). النحو الوافی. (چاپ اول). قم: المحبّین للطباعة والنشر.
حلّی، حسن بن یوسف (علامه حلی). (1382). کشف المراد. (تقدیم و تعلیق: جعفر سبحانی). (چاپ اول). قم: مؤسسة الإمام الصادق.
حلّی، حسن بن یوسف (علامه حلی). (1413ق). الرسالة السعدیة. (چاپ اول). بیروت: دار الصفوة.
حلّی، حسن بن یوسف (علامه حلی). (1419ق). نهایة الإحکام فی معرفة الأحکام. (چاپ اول). قم: مؤسسه آل البیت (ع).
ذوالحسنی، فرزانه؛ سید حسن تهرانی، سیده زهرا. (1401). عقل عملی و نقش آن در اخلاق سینوی. تأملات اخلاقی. 3(2), 47۔67.
ذهنی تهرانی، محمدجواد. (1380). تحریر الفصول فی شرح کفایة الأصول. (چاپ اول). قم: مؤسسة الإمام المنتظر (ع).
شریف مرتضی، علی بن حسین. (1405ق). رسائل الشریف المرتضی. (چاپ اول). قم: دار القرآن الکریم.
صالحی مازندرانی، اسماعیل. (1424ق). مفتاح الأصول. (چاپ اول). قم: صالحان.
صدر، محمد باقر (شهید صدر). (1408ق). مباحث الأصول. (چاپ اول). قم: مطبعة مرکز النشر۔ مکتب الإعلام الإسلامى.
صدر، محمد باقر (شهید صدر). (1412ق). دروس فی علم الأصول. (چاپ اول). قم: مجمع الفکر الإسلامی.
صدر، محمد باقر (شهید صدر). (1417ق). بحوث فی علم الأصول. (چاپ سوم). قم: مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت (ع).
صدیقی، ندا. (1377). فلسفه و کلام: حُسن و قُبح عقلی. حکمت سینوی (مشکوه النور)، 4، 14۔20.
عراقی، ضیاءالدین. (1417ق). نهایة الأفکار. (چاپ اول). قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم. مؤسسة النشر الإسلامی.
عرب صالحی، محمد. (1391). کارکردهای عقل عملی در اصول فقه شیعه. قبسات، 17(63)، 111۔136.
قاضی خانی، رفیده؛ مسعودی، جهانگیر. (1397). معرفت‌شناسی حُسن و قُبح از منظر ابن سینا. حکمت سینوی (مشکوه النور)، 22(60)، 87۔103.
قماشی، سعید. (1380). بازشناسی جایگاه عقل در فقه شیعه. رواق اندیشه، (3)، 46۔57.
مظفر، محمدرضا. (1375). أصول الفقه. (چاپ اول). قم: اسماعیلیان.
موسوی خمینی، سید روح‌اللّه (امام خمینی ). (1381). الاستصحاب. (چاپ اول). تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
موسوی خمینی، سید روح‌اللّه (امام خمینی ). (1410ق). الرسائل. (چاپ اول). قم: مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
یزدی، سید محمد کاظم طباطبایی. (1419ق). العروة الوثقی. (چاپ اول). قم: دفتر انتشارات اسلامی.