تحلیل محتوای کیفی نظام اخلاقی صائب و دلالت‌های آموزشی-تربیتی آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فرهنگیان

10.22034/ethics.2025.52227.1833

چکیده

هدف این پژوهش کیفیِ بنیادی-کاربردی، استخراج نظام‌مند ساختار اخلاقی صائب تبریزی و تبیین دقیق دلالت‌های آموزشی و کاربردی آن است. این تبیین بر اساس مدلی تلفیقی از اصول تربیت اسلامی (مراحل تخلیه، تحلیه، تجلی) و نظریه‌های روان‌شناسی یادگیری نوین صورت گرفت. سؤال اصلی پژوهش، سازماندهی نظام اخلاقی صائب در قالب ساختار و مقولات قابل استخراج و نیز تبیین دلالت‌های آموزشی و کاربردی کامل آن بر اساس مدل تلفیقی ذکرشده بود. برای پاسخ به این سؤال، مضامین اخلاقی از طریق تحلیل محتوای کیفی و با روش نمونه‌گیری هدفمند از کتاب «دویست‌ویک غزل صائب» استخراج گردید. نتایج، ساختاری سلسله‌مراتبی و روشمند شامل چهار مقوله اصلی را آشکار ساخت: مبانی تهذیب نفس، بصیرت و فضایل باطنی، تجلی سلوک در رفتار، و ثبات قدم اخلاقی. این ساختار ریشه در اخلاق فضیلت اسلامی و غایت‌گرا دارد. تحلیل بسامد نشان داد که مرحله زیرساختی تهذیب نفس (تخلیه) با بالاترین فراوانی، بیانگر تقدم اصلاح ملکات درونی بر کنش بیرونی و ماهیت تهذیبی این نظام است. تطبیق این ساختار یکپارچه بر نظریه‌هایی چون خودنظم‌دهی، خودکارآمدی و انگیزه درونی، به استخراج دلالت‌های دقیق آموزشی-تربیتی انجامید که مبنایی مطمئن برای بهره‌گیری از ادبیات کهن در ارائه یک الگوی نوین تربیت اخلاقی تلفیقی فراهم می‌آورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Qualitative Content Analysis of Saeb's Ethical System and its Educational-Pedagogical Implications

نویسندگان [English]

  • fatemeh bidokhti
  • razieh sirousi alghar
  • fatemeh molahasani
Farhangian University
چکیده [English]

This fundamental-applied qualitative research systematically extracts Sa'eb Tabrizi's ethical structure and explains its educational and practical implications based on a hybrid model of Islamic self-purification principles (Takhliyah, Tahliyah, and Tajalli) and modern learning psychology theories.The core research question is: How can Sa'eb's ethical system be organized and what are its full educational and practical implications based on this combined model? Using qualitative content analysis and purposive sampling from the book "201 Ghazals of Sa'eb," a hierarchical and systematic structure comprising four main categories (Foundations of Self-Purification, Insight and Inner Virtues, Manifestation of Conduct, and Ethical Steadfastness) was revealed, rooted in Islamic virtue ethics. Frequency analysis showed that the foundational stage, Takhliyah, has the highest occurrence, affirming the priority of reforming inner dispositions over external action and the purificatory nature of this system. Applying this integrated structure to theories like Self-Regulation, Self-Efficacy, and Intrinsic Motivation led to the extraction of precise pedagogical implications, providing a reliable basis for utilizing classical literature to propose a novel integrated model for ethical education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Saeb Tabrizi
  • Ethical System
  • Islamic Education
  • Learning Theories
  • Qualitative Content Analysis