فرا اخلاق مجازات بر اساس نظریه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در کتاب التعزیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه کلام اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث

10.22034/ethics.2025.52147.1817

چکیده

تعزیر یعنی ادب‌مند کردن فرد با مجازات‌هایی پایین‌تر از حد شرعی یکی از ارکان فقه جزای اسلامی است. این پژوهش با روش تحلیلی ابعاد فرا اخلاقی نظریه فقه‌التعزیر یکی از فقیهان معاصر، مرحوم آیت‌الله صافی را بررسیده است. یافته‌ها نشان دهنده تلقی اخلاقی مثبت لغویان و فقها از این واژه است و ادب‌مند کردن فرد و جامعه می‌تواند در مورد کودکان و بهایم و حتی به صورت لفظی باشد و منوط به وقوع بزه نیست. حیثیات روان‌شناختی و اجتماعی مجرم، همچنین نیات، کیفیت و کمیت جرم، آثار و تبعات فردی و اجتماعی آن، حاکم و قاضی، نوع ، میزان و غایات تعزیر، و آثار فردی و اجتماعی، عناصر تعیین‌کننده تعزیرند. نظریه تعزیر آیت‌الله صافی، با اتکا به تفاوت‌های افراد و بزه، و با توجه به تنوع غایات اخلاقی تعزیر در سطوح فردی، اجتماعی و حکومتی، بر سیالیت تعزیر استوار گردیده و رهیافتی برای تناسب جرم و مجازات، دفاع از حقوق و کرامت انسانی و توجه به خیر عمومی و عملگرایی اخلاق وضعیت فراهم می‌کند و تئوری تعزیر تدرجی از نظر اخلاقی به «بهترین بازگشت بر اساس خیر عمومی» منجر می‌گردد که هم‌زمان سزادهی، بازدارندگی، اصلاح و جبران یا عدالت ترمیمی را پوشش می‌دهد و اخلاق فضیلت اجتماعی را تداعی می‌نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Meta-ethics of Punishment Based on the Theory of Ayatollah al-Uzma Safi Golpaygani in the Book al-Ta'zir

نویسنده [English]

  • Ahmad Karmi
Islamic Theology Department, Quran and Hadith University, Qom, Tehran, Iran
چکیده [English]

Ta'zir, which means disciplining an individual through punishments less than the Sharia-prescribed hadd, is a cornerstone of Islamic criminal law. This analytical study investigates the meta-ethical dimensions of the *fiqh al-ta'zir* theory of the Shia contemporary jurist, Ayatollah Safi. The research findings indicate that the semantics of ta'zir are based on a positive ethical understanding of the term, signifying aiding both the individual and society by preventing wrongdoing. Determining factors in ta'zir punishment include the psychological and social aspects of the offender, their intentions, the quality and quantity of the crime, its individual and social consequences, the ruler and judge, and the type, extent, aims, and effects of the punishment. Ayatollah Safi's theory built on the fluidity and gradualness of ta'zir, considering the differences among individuals and offenses, and taking into account the diverse ethical aims at the individual, social, and governmental levels. This approach provides a framework for the proportionality of crime and punishment, the defense of human rights and dignity, and a focus on the public good. The gradual ta'zir theory, from a moral perspective, leads to the "best return based on the public good," simultaneously encompassing retribution, deterrence, rehabilitation, and restorative justice, thereby evoking social virtue ethics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meta-ethics of Ta'
  • zir, Ayatollah al-Uzma Safi Golpaygani, fluidity of ta'
  • zir, Islamic ethics of punishment, human dignity