وجدان اخلاقی کودکان، حقیقتی با سازه ذاتی یا اکتسابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد حوزه و دانشکاه، مسئول بخش بین الملل مرکز ملی پاسخ گویی و...

10.22034/ethics.2024.51626.1709

چکیده

وجدان اخلاقی حقیقتی عینی در درون انسانها و مشتمل بر ظرفیتهای شناختی و عاطفی است.این ظرفیتها میتوانند عامل التزام به هنجارهای اخلاقی و رفتار بر اساس آنها باشند.چنین سامانه ای با قابلیتهای مذکور علاوه بر آنکه مورد گواه شهودهای درونی و مشاهدات بیرونی است با گزاره های وحیانی نیز قابل اثبات است.وجدان اخلاقی در ابعاد شناختی مشتمل بر آگاهی و ضرورت التزام نسبت به حسن و قبح برخی فضائل و ترک رذائل درخصائل و رفتارهای انسانی است و در ابعاد احساسی و عاطفی نیز در ابتدا انسان را نسبت به امور مذکور تحریض و در صورت خطا با حس پشیمانی زمینه جبران و عدم تکرار را در آینده فراهم میاورد.اینکه آیا چنین پدیده ای در انسان خصلت ذاتی دارد یا امری اکتسابی است میتواند تاثیرات مهمی در شناخت و ابعاد اخلاقی انسان داشته باشد.برای بررسی این موضوع میتوان از آموزه های وحیانی و بررسیهای تجربی استفاده کرد.با بررسی دوره از کودکی که هنوز عوامل محیطی بر او تاثیر نگذاشته میتوان به ذاتی بودن این امر پی برد. با بررسی کتابخانه ای و تحلیلی این موضوع در متون دینی و یافته های آزمایشگاهی در حوزه روانشناسی اخلاق میتوان این امر را ثابت کرد که بخشهای مهمی از وجدان اخلاقی ذاتی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Children's moral conscience, a truth with an innate or acquired structure

نویسنده [English]

  • hosein diba
member of faculty
چکیده [English]

Moral conscience is an objective truth and includes cognitive and emotional capacities. These capacities can be the factor of commitment to moral norms and behavior based on them. with the aforementioned capabilities, in addition to being evidenced by internal intuitions, can also be proven by revelational propositions. In cognitive dimensions, moral conscience includes awareness to the goodness and ugliness of certain virtues and the abandonment of vices in human actions and behaviors. In emotional and emotional dimensions, it initially incites humans towards the aforementioned matters and, in the event of a mistake, provides the basis for compensation and non-repetition in the future with a sense of regret. Whether such a phenomenon is inherent in humans or is acquired can have important effects on human cognition and moral dimensions. To examine this issue, revelational teachings and empirical studies can be used. By examining the period of childhood when environmental factors have not yet affected him, we can understand the innate nature of this matter. By conducting a library and analytical study of this issue in religious texts and laboratory findings in the field of moral psychology, it can be proven that important parts of moral conscience are innate.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics
  • moral conscience
  • child
  • inherent
  • Moral psychology