معنویت دیجیتال در بازی‌های رایانه‌ای: تحلیل تجربه‌های اخلاقی و دینی در بستر روایت‌های تعاملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه هنرهای رسانه‌ای، دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیما، قم، ایران.

2 استاد گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. ‏

3 مدرس گروه هنرهای نمایشی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران.

4 دانشیار گروه نمایش دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران‏.

چکیده

بازی‌های رایانه‌ای امروزه به یکی از مهم‌ترین بسترهای تجربه‌های اخلاقی و دینی بدل شده‌اند. در این مقاله، ‏‏ضمن تحلیل نحوه بازنمایی مفاهیم اخلاقی و دینی در رسانه، به این مسئله پرداخته شده که چگونه روایت‌های تعاملی در بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند تجربه‌های اخلاقی و دینی کاربران را شکل داده و سبب بازآفرینی یا تحوّل درک آنها از این مفاهیم شوند. روش پژوهش تحلیلی۔تفسیری و مبتنی بر ارزیابی نمونه‌هایی از بازی‌های روایی و چندنفره آنلاین است که در آنها مفاهیم اخلاقی و دینی برجسته‌اند. بر پایۀ نتایج پژوهش، بازی‌های رایانه‌ای، ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر هویت کاربران دارند و از طریق روایت‌های تعاملی و ساز و کارهای انتخاب اخلاقی، کاربران را با چالش‌های معنوی مواجه می‌کنند که می‌تواند سبب تأمل، بازاندیشی و تغییر در باورهای دینی و اخلاقی آنان شود. همچنین، بازی‌های آنلاین با ایجاد جوامع دیجیتال، امکان تعامل معنوی کاربران را فراهم کرده و به شکل‌گیری هویت دینی جمعی در فضای دیجیتال کمک می‌کنند. 




 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Digital Spirituality in Video Games: An Analysis of Moral and Religious Experiences within Interactive Narratives

نویسندگان [English]

  • Ali Razizadeh 1
  • Hasan Bolkhari Qehi 2
  • Mansour Barahimi 3
  • Mohammad Aref 4
1 Assistant Professor, Department of Media Arts, Faculty of Religion and Media, IRIB University, Qom, Iran.
2 Professor, Department of Advanced Art Studies, Faculty of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Iran
3 Lecturer, Department of Performing Arts, University of Art, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Department of Drama, Faculty of Art, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Video games have emerged as one of the most significant platforms for moral and religious experiences in contemporary digital culture. This study investigates how ethical and spiritual concepts are represented in digital media and examines the ways interactive storytelling in video games shapes users’ engagement with moral and religious themes, potentially reshaping or deepening their understanding. Employing an interpretive-analytical methodology, the research evaluates selected narrative-driven and multiplayer online games in which moral and religious ideas are prominently featured. The findings suggest that video games possess considerable capacity to influence users' identities. Through interactive storytelling and moral decision-making mechanisms, players are exposed to spiritual challenges that may prompt reflection, reconsideration, and transformation of their ethical and religious beliefs. Additionally, online games foster digital communities that support spiritual interaction among users, contributing to the development of a shared religious identity in digital spaces.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Video Games
  • Interactive Narratives
  • Digital Spirituality
  • Moral Experiences
  • Religious Experiences
فهرست منابع
Bethesda Game Studios. (2011). The Elder Scrolls V: Skyrim [Video game]. Bethesda Softworks.
BioWare. (2007). Mass Effect [Video game]. Microsoft Game Studios.
Blizzard Entertainment. (2004). World of Warcraft [Video game]. Blizzard Entertainment.
Campbell, H. A., & Bellar, W. (2022). Digital Religion: The Basics. Routledge.
Campbell, H. A., & Tsuria, R. (Eds). (2021). Digital Religion: Understanding Religious Practice in Digital Media. 2nd Edition. Routledge.
CD Projekt Red. (2015). The Witcher 3: Wild Hunt [Video game]. CD Projekt.
de Wildt, L. (2023). The Pop Theology of Videogames: Producing and Playing with Religion. Amsterdam University Press.
Gee, J. P. (2014). What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy. 2nd Edition. St. Martin's Press.
Heidbrink S., Knoll T., Wysocki J. (2014). "Theorizing Religion in Digital Games. Perspectives and Approaches". Online - Heidelberg Journal of Religions on the Internet. Vol 5: Religion in Digital Games. Multiperspective and Interdisciplinary Approaches. 5-50. https: //doi.org/10.11588/rel.2014.0.12156
Hornbeck, R., & Barrett, J. L. (2008). Virtual Reality as a Spiritual Experience: A Perspective from the Cognitive Science of Religion. Northern Lights Film and Media Studies Yearbook. 6 (1), 75-90. https: //doi.org/10.1386/nl.6.1.75_1
Irrational Games. (2013). BioShock Infinite [Video game]. 2K Games.
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. 2nd Edition. New York University Press.
Juul, J. (2011). Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. 2nd Edition. MIT Press.
Lacombe, P., Feraud, G., & Riviere, C. (2019). Writing an Interactive Story. CRC Press.
Leibovitz, L. (2013). God in the Machine: Video Games as Spiritual Pursuit. Templeton Press.
Marcato, L., & Schniz, F. (Eds). (2023). Fictional Practices of Spirituality I: Interactive Media. Transcript Verlag.
McRae, E. (2024). Narrative Worldbuilding: A Player Centric Approach to Designing Story Rich Game Worlds. Narrative.
Moeller, H. G., & D'Ambrosio, P. J. (2021). You and Your Profile: Identity after Authenticity. Columbia University Press.
Naughty Dog. (2013). The Last of Us [Video game]. Sony Computer Entertainment.
Pearce, C. (2011). Communities of Play: Emergent Cultures in Multiplayer Games and Virtual Worlds. MIT Press.
Square Enix. (2010). Final Fantasy XIV [Video game]. Square Enix.
Thatgamecompany. (2012). Journey [Video game]. Sony Computer Entertainment.
Yager Development. (2012). Spec Ops: The Line [Video game]. 2K Games.