تحلیل تشکیکی ارزش‌های اخلاقی در نظام اخلاق اسلامی، با تأکید بر انواع هدایت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 مدیر گروه اخلاق تدوین متون درسی جامعه الزهرا(سلام الله علیها)

10.22034/ethics.2025.51829.1745

چکیده

مسأله ارزش‌های اخلاقی از مهم‌ترین مسایل فلسفه‌ی اخلاق بوده که نقش تعیین کننده‌ای در مطالعات اخلاقی دارد؛ مسأله‌ای مکتب ساز که مهم‌ترین عامل تمایز و شکل‌گیری مکاتب مختلف اخلاقی شناخته می-شود. در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و با بهره‌گیری از متون دینی، تحلیلی تشکیکی از ارزش‌های اخلاقی ارایه شده است؛ تحلیلی که ارزش‌های اخلاقی مربوط به افراد را مبتنی به درجه‌ی معرفت و بینش افراد معرفی نموده و بر اساس انواع هدایت‌های فطری، تشریعی و تشویقی، سه ساحت مختلف برای ارزش‌ گذاری اخلاقی صفات و افعال اختیاری مطرح می‌نماید. در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی، ضمن تبیین مفهوم ارزش ‌اخلاقی در دو محور مجزا به برخی از معیارهای مطرح شده، در میان اندیشمندان اسلامی و غربی پرداخته شده است. براساس قول مختار این مقاله، مهمترین شاخص در ارزش‌گذاری‌های اخلاقی، درجه‌ی معرفت و بینش افراد بوده و بدون توجه به این عنصر نمی‌توان به قضاوت‌های اخلاقی پرداخت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analogical gradation analysis of moral values ​​in the Islamic ethical system, with emphasis on types of guidance.

نویسندگان [English]

  • saeid reyhani 1
  • hamidreza haghshenas 2
1 University of Tehran
2 Director of the Ethics Department, Textbook Development Department, Al-Zahra Community (peace be upon them).
چکیده [English]

The issue of moral values ​​is one of the most important issues in the philosophy of ethics, which plays a decisive role in ethical studies; a school-building issue that is known as the most important factor in distinguishing and forming different ethical schools. In this article, a descriptive and analytical method and using religious texts, an analogical gradation analysis of moral values ​​is presented; an analysis that introduces moral values ​​related to individuals based on the degree of knowledge and insight of individuals and, based on various types of innate, legislative and Religious guidance, proposes three different areas for the moral evaluation of optional traits and actions. In this article, using a descriptive and analytical method, while explaining the concept of moral value in two separate axes, some of the criteria proposed among Islamic and Western scholars have been discussed. According to the author of this article, the most important indicator in moral evaluations is the degree of knowledge and insight of individuals, and without paying attention to this element, moral judgments cannot be made.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moral value
  • Value criterion
  • analogical gradation Value
  • Innate guidance
  • Religious guidance
  • Encouraging guidance