بررسی انواع تلاقی حکم عقل عملی با سایر ادله با تاکید بر نظر شهید صدر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 طلبه سطح 4، دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم

2 استاد حوزه علمیه، دانشجوی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه باقرالعلوم

10.22034/ethics.2025.51850.1755

چکیده

به رغم اهمیت عقل عملی در بسیاری از علوم اسلامی، جایگاه حکم عقل عملی در عرض سایر ادله کم‌تر مورد تحقیق قرار گرفته است. در مقاله پیش رو، پس از معرفی مبانی موثر در جایگاه سنجی یک حکم عقلی در برابر سایر ادله، با تاکید بر مبانی شهید صدر، صور مختلف تلاقی یک حکم عقلی با سایر ادله بررسی شده است. تلاقی حکم عقل با دلیل دیگر هشت صورت، حاصل از سه ملاک تقسیم (نوع دلیل، همسویی یا تنافی، در مقام جعل یا در مقام امتثال بودن تلاقی) قابل فرض است. تنافی دو حکم عقلی در مقام جعل قابل تصور نیست و در تنافی حکم عقل در مقام امتثال با هر نوع دلیل دیگر، باید طبق قواعد باب تزاحم رفتار شود. در صورت تلاقی دو حکم مثبت عقلی یا حکم عقلی با حکمی نقلی، آن حکم تقویت می‌شود. در صورت تنافی حکم عقل و نقل در مقام جعل، ضروری است احتمال قرینیت حکم عقل برای نقل و ارشادی بودن دلیل نقلی مورد توجه قرار گیرد. تنافی غیر بدوی حکم عقل با دلیلی دیگر در مقام جعل هیچ گاه اتفاق نمی افتد و خود عقل عملی می پذیرد که حکم نقل مقدم خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Interactions Between the Decrees of Practical Intellect and Other Evidences: Focusing on the Views of Shahid Sadr

نویسندگان [English]

  • Mohammad Shafiei 1
  • Abdesaleh Sadeqi, 2
1 Level 4 student, PhD student in Philosophy and Islamic Theology, University of Qom
2 Seminary Professor, Master's Student in Sociology, Baqir al-Uloom University
چکیده [English]

Despite the significance of practical reason (al-ʿaql al-ʿamalī) in Islamic sciences, its position relative to other jurisprudential evidences (adilla) remains understudied. This article examines the various interactions between rational decrees (aḥkām ʿaqlī) and other evidences, emphasizing the principles of Ayatollah Mohammad Baqir al-Sadr (Shahid Sadr). After outlining foundational frameworks for assessing rational decrees, eight types of interactions are identified based on three criteria: 1) whether the intersecting evidence is rational (ʿaqlī) or textual (naqlī), 2) alignment (hamsūyī) or conflict (tanāfī) between them, and 3) their occurrence in legislative enactment (majal-e jaʿl) or practical compliance (majal-e emteṯāl). Interactions in compliance are clarified through conflict resolution principles. When rational and textual evidences overlap legislatively, the potential role of rational decrees as contextual clues (qarīna) and the guiding nature (irshādī) of textual evidence must be considered. According to mainstream Shia thought, non-prima facie conflicts between rational decrees and other evidences in legislation are precluded, as practical reason inherently prioritizes textual evidence. This analysis underscores the dynamic interplay of rational and revelatory sources in Islamic legal theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intellectual goodness and ugliness
  • animal rights
  • conflict between reason and narration
  • rational correlation
  • guidance by the rule of reason