دیدگاه اخلاق سودگرایانه به مسئله بی‌طرفی در کمک در سنجهٔ آیات و روایات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 استادیار گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم

10.22034/ethics.2025.51954.1780

چکیده

سودگرایی به‌عنوان یکی از نظریه‌های مهم اخلاقی، بر بیشینه‌سازی خوشبختی و سود جمعی تأکید دارد و بی‌طرفی را یکی از ارکان اصلی خود می‌داند. در سودگرایی رادیکال، بی‌طرفی کامل به‌عنوان یک الزام اخلاقی معرفی می‌شود و فرد موظف است بدون توجه به روابط شخصی، به یاری نیازمندترین افراد بشتابد. با این حال، این نگاه در همه ابعاد با آموزه‌های اخلاقی قرآن سازگار نیست؛ چراکه در سنت اسلامی، مسئولیت‌هایی چون حمایت از خانواده، همسایگان و جامعه دینی اهمیت ویژه دارد. در مقابل، سودگرایی معتدل با تأکید کمتر بر بی‌طرفی مطلق و توجه به شرایط واقعی‌تر، رویکردی منعطف‌تر و نزدیک‌تر به اخلاق قرآنی ارائه می‌دهد. این دو رویکرد در عمل تفاوت‌هایی مهم در نحوه کمک‌رسانی پدید می‌آورند: سودگرایی رادیکال، فرد را به اولویت‌دادن به نیازمندترین افراد فارغ از هرگونه وابستگی عاطفی یا دینی فرامی‌خواند، در حالی‌که سودگرایی معتدل، امکان ترجیح دادن نزدیکان و هم‌کیشان را در چارچوبی اخلاقی و عقلانی مجاز می‌شمارد.این مقاله قصد دارد بی‌طرفی معتدل را در پرتو آیات و روایات ارزیابی کرده و نشان دهد که رویکرد اسلامی، چه در چالش تعیین حدود کمک‌رسانی و چه در اصل کاربردی بودن آموزه‌های اخلاقی در زندگی روزمره، نسبت به بی‌طرفی رادیکال ارجحیت دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Utilitarian Ethical Perspective on the Principle of Impartiality in Aid: An Evaluation Based on Qur’anic Verses and Hadiths

نویسندگان [English]

  • fateme zahra mohri adaryani 1
  • ahmad fazeli 2
2 Assistant Professor, Department of Philosophy of Ethics, University of Qom
چکیده [English]

Utilitarianism, as one of the major ethical theories, emphasizes maximizing happiness and collective benefit, and considers impartiality as one of its core principles. In radical utilitarianism, complete impartiality is presented as a moral obligation, requiring individuals to assist the neediest regardless of personal relationships. However, this perspective is not fully aligned with the moral teachings of the Qur’an, since the Islamic tradition places particular importance on responsibilities such as supporting one’s family, neighbors, and religious community. In contrast, moderate utilitarianism—by placing less emphasis on absolute impartiality and giving more weight to real-life circumstances—offers a more flexible approach that is closer to Qur’anic ethics. These two approaches lead to significant practical differences in the act of helping others: Radical utilitarianism calls for prioritizing the needs of the most disadvantaged, regardless of emotional or religious ties, while moderate utilitarianism allows.

This paper aims to evaluate moderate impartiality in light of Qur’anic verses and traditions, and to demonstrate that the Islamic ethical approach, both in addressing the challenge of defining the scope of moral responsibility and in considering the practical applicability of ethical teachings in everyday life, holds a clear preference over radical impartiality

کلیدواژه‌ها [English]

  • Impartiality
  • aid
  • utilitarianism
  • morality in the Quran
  • enfagh
  • sadaghe