تحلیل مسئلۀ بی‌طرفی در کمک، بر پایۀ اخلاق سودگرایانه و سنجش آن در ترازوی آیات و روایات اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه اخلاق دانشگاه قم. قم. ایران.

2 دانشیار دانشگاه قم، قم، ایران.

چکیده

«سودگرایی» به ‌عنوان یکی از نظریه‌های مهم اخلاقی، بر بیشینه‌سازی سود جمعی تأکید دارد. در سودگرایی رادیکال، بی‌طرفی کامل به ‌عنوان یک الزام اخلاقی معرفی می‌شود و فرد موظف است بدون توجه به روابط شخصی، به یاری نیازمندان بشتابد. با این حال، این نگاه در همه ابعاد با آموزه‌های اخلاقی قرآن سازگار نیست؛ زیرا در سنّت اسلامی، مسئولیت‌هایی چون حمایت از خانواده، همسایگان و جامعۀ دینی اهمیت ویژه دارد. در مقابل، سودگرایی معتدل با تأکید کمتر بر بی‌طرفی مطلق، رویکردی منعطف‌تر و نزدیک‌تر به اخلاق قرآنی دارد. این دو رویکرد تفاوت‌هایی مهم در نحوه کمک‌رسانی دارند: سودگرایی رادیکال، فرد را به کمک به نیازمندترین افراد - فارغ از هر گونه وابستگی عاطفی یا دینی - فرامی‌خواند؛ در حالی‌که سودگرایی معتدل، ترجیح نزدیکان و هم‌کیشان را در چارچوبی اخلاقی و عقلانی مجاز می‌شمارد. این مقاله قصد دارد بی‌طرفی معتدل را در پرتو آیات و روایات ارزیابی کرده و نشان دهد که رویکرد اسلامی - چه در چالش تعیین حدود کمک‌رسانی و چه در اصل کاربردی بودن آموزه‌های اخلاقی در زندگی روزمرّه - نسبت به بی‌طرفی رادیکال ارجحیت دارد.



 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of Impartiality in Aid: A Utilitarian Perspective Evaluated Through Islamic Scriptures

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Fatemeh Zahra Mohri Adaryani 1
  • Seyed Ahmad Fazeli 2
1 PhD candidate in Moral Philosophy, University of Qom, Qom, Iran
2 Associate Professor, University of Qom, Qom, Iran.
چکیده [English]

Utilitarianism, a prominent ethical theory, prioritizes the maximization of collective benefit. Radical utilitarianism advocates for complete impartiality, obligating individuals to aid those in need without regard for personal relationships. However, this perspective is not wholly aligned with Qur’anic ethical teachings, which emphasize responsibilities toward family, neighbors, and the religious community. In contrast, moderate utilitarianism, with its less stringent demand for absolute impartiality, offers a more flexible approach that resonates closely with Islamic ethics. These two frameworks diverge significantly in their approach to aid: radical utilitarianism urges assistance to the most needy, irrespective of emotional or religious ties, whereas moderate utilitarianism permits prioritizing kin and co-religionists within a rational and ethical framework. This article evaluates moderate impartiality through the lens of Islamic verses and narrations, demonstrating that the Islamic approach—both in delineating the scope of aid and in the practical applicability of ethical precepts in daily life—holds greater merit compared to radical impartiality.


کلیدواژه‌ها [English]

  • Impartiality
  • aid
  • utilitarian ethics
  • Qur’anic ethics
  • charity
فهرست منابع

* قرآن کریم.
** نهج‌البلاغه.
ابن‌جزی، محمد بن أحمد بن محمد. (بی‌تا). القوانین الفقهیة (ج ۱، تصحیح: محمد امین ضناوی). بیروت، لبنان: دار الکتب العلمیة.
محمدی ری‌شهری، محمد. (۱۳۹۸). میزان الحکمة (ج ۶، ترجمه: حمیدرضا شیخی). قم: دارالحدیث.
سینگر، پیتر. (۱۳۹۸). دیگر دوستی مؤثر؛ رساندن بیشترین خیر چگونه فهم ما را از زندگی اخلاقی تغییر می‌دهد. (چاپ دوم). تهران: نشر نی.
سینگر، پیتر. (۱۳۹3). یک جهان، اخلاق جهانی شدن. (ترجمه: محمد آزاده). تهران: نشر نی.
سینگر، پیتر. (۱۳۹7). اخلاق در دنیای واقعی. (ترجمه: نیره جودی). تهران: کتاب کوچه.
مندوس، سوزان. (۱۳۹5). بی‌طرفی در فلسفۀ اخلاق و فلسفه سیاسی. (ترجمه: فاطمه سادات حسینی). قم: انتشارات طه.
Aristotle. (1999). Nicomachean ethics (W. D. Ross, Trans). Oxford: Clarendon Press.
Bennett, J. (Ed). (2017). The theory of moral sentiments by Adam Smith. [online Published].
Godwin, W. (2015). An Enquiry Concerning Political Justice, And Its Influence On General Virtue And Happiness, Vol. 2. United States: Creative Media Partners, LLC.
Hare, R. M. (1981). Moral thinking: Its levels, method, and point. Clarendon Press.
Hume, D. (1739/1896). A treatise of human nature (L.A. Selby-Bigge, Ed). Oxford: Clarendon Press.
Jollimore, T. (2022). Impartiality. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2022 ed.). Retrieved from https://plato.stanford.edu/archives/sum2022/entries/impartiality/ 
Kant, I. (n.d). Fundamental principles of the metaphysics of morals. Online published.
Ord, T. (2014). Global poverty and the demands of morality. In J. Perry (Ed.), God, the Good, and Utilitarianism: Perspectives on Peter Singer (pp. 177-191). Cambridge: Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9781107279629.013
Pogge, T. (2002). World poverty and human rights. Polity Press.
Shue, H. (2020). Basic rights: Subsistence, affluence, and US foreign policy (2nd ed). Princeton University Press.
Singer, P. (1972). Famine, Affluence, and Morality. Philosophy and Public Affairs 1, no. 3
Singer, P. (2011). Practical Ethics. 3rd ed. New York: Cambridge University Press
Singer, P. (2015). The most good you can do: How effective altruism is changing ideas about living ethically. London: Yale University Press.
Singer, P. (n.d.). The Singer Solution to World Poverty.