بررسی انتقادی صدور فعل اخلاقی از انسان در اندیشهٔ فخر رازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه فلسفهٔ اخلاق، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران

10.22034/ethics.2025.52090.1804

چکیده

فخر رازی دربارهٔ چگونگی صدور فعل اخلاقی از انسان دو دیدگاه متمایزدارد: او نخست به تعامل نفس و بدن و نقش قوا و ساختار جسمانی در صدور فعل اخلاقی اشاره کرده است.درنظریهٔ دوم،نظریهٔ مراتب نفوس،فخرالدین انسان‌ها را به سه دسته«مقربین»،«اصحاب الیمین» و«اصحاب الشمال» تقسیم می‌کند.مقربین غرق در معارف الهی و متصل به علم ریاضت روحانی‌اند، اصحاب الیمین دارای استعداد حرکت به‌سوی کمال و حوزهٔ علم اخلاق‌اند، و اصحاب الشمال فاقد هرگونه قابلیت تحول اخلاقی‌اند.فخر باتأکید بر ماهیت ذاتی و غیرقابل تغییر نفوس، تغییر اخلاقی را برای بعضی از افراد ناممکن می‌داند.این دیدگاه با مفاهیم معاصر ضعف اراده و بی‌پروایی اخلاقی نیز ارتباط‌هایی دارد. او در اثبات تفاوت ماهوی میان نفوس،تفاوت‌های اخلاقی کودکان را ناشی از تفاوت‌های ذاتی نفس آن‌ها می‌داند و تأثیر بدن و محیط را ردّ می‌کند. اما این استدلال با نقدهایی جدی مواجه است؛ ازجمله غفلت از عوامل ژنتیکی، تعمیم نادرست از تفاوت‌های رفتاری به تفاوت ماهوی، نادیده گرفتن قابلیت تغییر صفات اخلاقی در کودکان، و کم‌توجهی به تأثیر محیط‌های اولیه.این‌ها بعضی از نقدهایی هستند که در این مقاله به نظریهٔ مراتب نفوس فخر رازی و انحصار اخلاق برای گروهی خاص از انسا‌ها وارد شده است.همچنین خاستگاه عقلی و قرآنی دیدگاه فخر نیز به‌دقت بررسی و نقد شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critical Examination of the Emanation of Moral Action from Human Beings in Fakhr al-Dīn al-Rāzī’s Thought

نویسنده [English]

  • Mohammad Ansarian
Department of Philosophy of Ethics, Faculty of Theology, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]

Fakhr al-Dīn al-Rāzī presents two distinct views on how moral actions originate from humans: first, he discusses the interaction between the soul and the body and the role of faculties and bodily structure in the issuance of moral acts.In his second theory, the theory of the levels of souls, al-Rāzī divides humans into three categories: Muqarrabīn,Aṣḥāb al-Yamīn, and Aṣḥāb al-Shimāl, each possessing different moral capacities and statuses. The Muqarrabīn are immersed in divine knowledge the Aṣḥāb al-Yamīn have the potential for movement toward perfection and belong to the realm of moral knowledge; and the Aṣḥāb al-Shimāl lack any capability for moral transformation. Emphasizing the intrinsic and immutable nature of souls, Fakhr al-Dīn regards moral change as impossible for certain individuals.This perspective also relates to contemporary concepts of akrasia.In his proof of the essential difference between souls, he attributes moral differences in children to innate differences of the soul, rejecting the influence of the body and environment.However, this argument faces serious critiques, including neglect of genetic and prenatal factors, improper generalization from behavioral differences to essential differences, disregard for the mutability of children’s moral traits, and underestimation of early environmental effects.The rational and Qur’anic foundations of his viewpoint are thoroughly examined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fakhr al-Dīn al-Rāzī
  • levels of the human soul
  • Aṣḥāb al-Yamīn
  • akrasia
  • weakness of will