نظریات معرفت‌شناختی معطوف به نقش‌پذیریِ اصل «عدالت» در فقه و مؤثر در نسبت‌ فقه و اخلاق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه فلسفه مضاف دانشگاه باقرالعلوم ع قم

10.22034/ethics.2025.52187.1826

چکیده

نوشتار حاضر در صدد است نظریات معرفت‌شناختی موجود در فقه اسلامی را معطوف به نقش‌پذیریِ اصل عدالت در کشف احکام شرعی مقایسه و تحلیل نماید. این کارکرد به عنوان ابزاری مفید در هر چه اخلاقی‌تر شدنِ فقه به حساب می‌آید. براساس یافته‌های تحقیق مسأله عدالت در فقه بر دو رکن معرفت‌شناسی ثبوتی و معرفت‌شناسی اثباتی استقرار یافته است. معرفت‌شناسی ثبوتی حایز دو روی‌کرد سلبی و ایجابی است. در روی‌کرد سلبی امکان هر گونه نقش‌پذیریِ عدالت در فرآیند کشف احکام منتفی است، اما در روی‌کرد ایجابی این امکان فراهم است. گام بعدی در فعلیت بخشیدن به عدالت، نیازمند بررسی معرفت‌شناسی اثباتی است. با این حال، در معرفت‌شناسی اثباتی نیز، غالب اندیشمندان امامیه، علی‌رغم بنیادهای عدل‌گرایانه، به سوی قراردادگرایی سوق یافته‌اند.ذات حق از منظر ایشان تشریعی و اعتباری است. نقطه عزیمت ایشان از طبیعت‌گرایی، نقد معرفت عقلانی است. طبیعت‌گرایی که نقطه آغاز اندیشه حقوقی امامیه بوده و امروز از مهجورترین نظریه‌پردازی‌ها به شمار می‌رود، فلسفه حق را بر اصولی هم‌چون «انحصار شریعت به خداوند، تقدم عقل (نظری) بر اراده (عمل)، تلازم حق/حکم با غایتمندی طبیعت، و امکان معرفت برای عقل انسانی» مبتنی می‌دانند. در حالی که نفی نقش اثباتی اصل عدل، منجر به اعتباری محض شدنِ حقوق اسلامی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Epistemological theories focused on the role of the principle of "justice" in jurisprudence and affecting the relationship between jurisprudence and ethics

نویسنده [English]

  • mohammadhadi hazeri
bou.ac.ir
چکیده [English]

The present article aims to compare and analyze the epistemological theories in Islamic jurisprudence focused on the role of the principle of justice in discovering religious rulings. Based on the findings of the research, the issue of justice in jurisprudence is established on two pillars: evidential epistemology and affirmative epistemology. Affirmative epistemology has two approaches: negative and positive. In the negative approach, the possibility of any role of justice in the process of discovering rulings is excluded, but in the positive approach, this possibility is available. The next step in actualizing justice requires examining affirmative epistemology. However, in affirmative epistemology, most Imami scholars, despite their justice-oriented foundations, have moved towards contractivism. From their perspective, the essence of right is legislative and authoritative. Their point of departure from naturalism is the critique of rational knowledge. Naturalism, which was the starting point of Imami legal thought and is considered one of the most abandoned theories today, considers the philosophy of law to be based on principles such as "the exclusivity of the Sharia to God, the precedence of (theoretical) reason over (action) will, the association of right/ruling with the finality of nature, and the possibility of knowledge for the human mind.

کلیدواژه‌ها [English]

  • jurisprudence
  • ethics
  • justice
  • epistemology
  • Proof
  • evidence