مراحل تربیت اخلاقی با ملاک ترتیب منطقی ناظر به ساحت‌های چهارگانه رفتار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد غیر هیئت علمی موسسه امام خمینی قم

2 هیئت علمی موسسه امام خمینی

10.22034/ethics.2025.51733.1743

چکیده

تدوین مراحل تربیت برای تحقق تربیت اخلاقی ضروری است. برای تدوین مراحل از ملاکات متعددی مانند ملاک ترتیب منطقی استفاده می‌گردد. در ضمن از مهمترین تقسیم‌بندی‌های رفتار اختیاری انسان، تقسیم بر اساس ساحت‌های چهارگانه رفتار است. حال پرسش آن است که تربیت اخلاقی، براساس ملاک ترتیب منطقی، ناظر به ساحت‌های چهارگانه رفتار اختیاری، چگونه مرحله‌بندی می‌شود؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای درصدد پاسخ به پرسش مذکور برآمده و با کمک آیات و روایات و استدلال‌های عقلی توانسته است به نتیجه‌‌ی مطلوب نائل گردد. مراحل تربیت اخلاقی با ملاک ترتیب منطقی، ناظر به ساحت‌های چهارگانه رفتار، به ترتیب عبارتند از: تربیت در ساحت الهی، تربیت در ساحت فردی، تربیت در ساحت اجتماعی و تربیت در ساحت زیست محیطی. تقدم تربیت در ساحت الهی بر همه ساحتها، حاکی از اهمیت توحید و ایمان به خدا در همه‌ی مراحل تربیت اخلاقی است ضمن اینکه تقدم تربیت در ساحت فردی بر تربیت در ساحتهای اجتماعی و زیست محیطی حاکی از تقدم متعادل ساختن نفس بر تربیت و اصلاح رفتار در دو ساحت دیگر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Stages of moral education based on the criterion of logical order regarding the four areas of behavior

نویسندگان [English]

  • morteza bakhshigolsefidi 1
  • hadi hossenkhani 2
1 .
2 .
چکیده [English]

The formulation of stages of education is essential for the realization of moral education. Several criteria are used to formulate the stages, such as the criterion of logical order. In addition, one of the most important divisions of human voluntary behavior is the division based on the four areas of behavior. Now the question is how is moral education, based on the criterion of logical order, regarding the four areas of voluntary behavior, staged? The present study, using a descriptive-analytical method and using library data, sought to answer the aforementioned question and with the help of verses, narrations and rational arguments, was able to achieve the desired result. The stages of moral education, based on the criterion of logical order, regarding the four areas of behavior, are respectively: education in the divine sphere, education in the individual sphere, education in the social sphere and education in the environmental sphere. The priority of education in the divine sphere over all other spheres indicates the importance of monotheism and faith in God in all stages of moral education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moral education
  • stages of moral education
  • monotheistic education
  • logical order
  • four dimensions