* قرآن کریم (ترجمۀ محمد مهدی فولادوند).
ابن بابویه، محمد بن على. (1376). الأمالی. (چاپ ششم). تهران: انتشارات کتابچى.
ابن شعبه حرانى، حسن بن على. (1404 ق). تحف العقول عن آل الرسول (ص). (مصحّح: على اکبر غفارى). قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414ق). لسان العرب. (محقق: جمال الدین میردامادى). بیروت: دار الفکر.
اکرمی، ایوب. (1392). فرایند تربیت اخلاقی انسان در قرآن با نگاه به ترتیب نزول سور و آیات. (رساله دکتری). مشهد: دانشگاه فردوسی.
امیری، خیراللّه. (1401). بررسی مراحل تربیت اخلاقی کودکی با تأکید بر منابع اسلامی. (رسالۀ دکتری). قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) .
باقری، خسرو. (1401). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. (ج 1، چاپ پنجاه و دوم). تهران: انتشارات مدرسه.
تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد. (1366). تصنیف غرر الحکم و درر الکلم. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم..
حمیرى، عبداللّه بن جعفر. (1413 ق). قُرب الإسناد. قم: مؤسسة آل البیت (ع).
دُبس، موریس. (1388). مراحل تربیت. (ترجمه: علی محمد کاردان، چاپ دوازدهم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران:
دهخدا، علی اکبر.(1377). لغت نامه. (چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران:
راغب اصفهانى، حسین بن محمد. (1412ق). مفردات ألفاظ القرآن. بیروت ۔ دمشق: دار القلم۔ الدار الشامیة.
رجبی، طاهره؛ نیک آیین، محمود؛ نجفی، محمد. (1395). مراحل تربیت انسان اخلاقی با تأکید بر نقش اراده. مجله اخلاق، 6(21)، 65۔88، https: //www.sid.ir/paper/515119/fa.
شریف الرضى، محمد بن حسین. (1414 ق). نهج البلاغة (للصبحی صالح). (مصحّح: فیض الإسلام). قم: هجرت.
شریفانی، محمد؛ قمی، محسن. (1392). فرایند تربیت انسان. شیراز: نشر سماء قلم.
شیخ حر عاملى، محمد بن حسن. (1380). الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیة (کلیات حدیث قدسى). (چاپ سوم). تهران: انتشارات دهقان.
طباطبایى، سید محمد حسین (علامه طباطبایی). (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن. (چاپ دوم). بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
عبد النعیم، محمد حسنین. (1375). قاموس الفارسیه. (چاپ دوم). تهران: انتشارات اسلامی.
کلینى، محمد بن یعقوب. (1407 ق). الکافی. (محقق: على اکبر غفارى و محمد آخوندى، چاپ چهارم). تهران: دارالکتب ۔ الإسلامیة.
گروهی از نویسندگان. (1391). فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی (زیر نظر استاد مصباح یزدی). (چاپ دوم). تهران: انتشارات مدرسه.
لیثى واسطى، على بن محمد. (1376). عیون الحکم و المواعظ. قم: دارالحدیث.
مجلسى، محمد باقر (علامه مجلسی). (1403ق). بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار. (محقق: جمعى از محقّقان، چاپ دوم). بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
مصباح یزدی، محمد تقی. (1384). به سوی خودسازی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مصباح یزدی، محمد تقی. (1391ب). چکیدهای از اندیشههای بنیادین اسلامی. (ترجمه و تدوین: حسینعلی عربی و محمدمهدی نادری قمی، چاپ ششم). قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مصباح یزدی، محمد تقی. (1394). نقد و بررسی مکاتب اخلاقی. (نگارش: احمد حسین شریفی، چاپ پنجم). قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مصباح یزدی، محمد تقی..(1391الف). اخلاق در قرآن. (چاپ پنجم). قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ه).
مظاهری، حسین. (1413 ق). داراسات فی الاخلاق قم: انتشارات شفق.
مکارم شیرازى، ناصر. (1371). تفسیر نمونه، (چاپ دهم). تهران: دارالکتب الإسلامیة.
موسوینسب، محمد صادق. (1390). طراحی و تبیین الگوی عمومی تربیت دینی در قرآن با تأکید بر تربیت بزرگسالان. (رساله دکتری). قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
موسوی، سید عباس؛ مددی، علی. (1399). بررسی مراحل تعلیم و تربیت بر اساس اولویتهای محتوایی. نشریه گفتمان فقه تربیتی، 12(30)، 65 ۔95، .http: //noo.rs/HSUAN
همت بناری، علی. (1379). تربیت اخلاقی و ضرورت نگاهی دوباره به آن. نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 1(2)، 165۔192، http: //noo.rs/ixWaz.