مراحل تربیت اخلاقی با ملاک ترتیب منطقی ناظر به ساحت‌های چهارگانه رفتار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری مدرسی معارف اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران.

2 استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران.

10.22034/ethics.2025.51733.1743

چکیده

تدوین مراحل تربیت برای تحقّق تربیت اخلاقی ضروری است و برای تدوین این مراحل، از ملاکات متعددی مانند ملاک ترتیب منطقی استفاده می‌شود. در ضمن از مهم‌ترین تقسیم‌‌بندی‌‌های رفتار اختیاری انسان، تقسیم بر اساس ساحت‌‌های چهارگانه رفتار است. حال پرسش آن است که تربیت اخلاقی، بر اساس ملاک ترتیب منطقی، ناظر به ساحت‌‌های چهارگانه رفتار اختیاری، چگونه مرحله‌‌بندی می‌‌شود؟ در این پژوهش، به روش توصیفی ۔ تحلیلی و با استفاده از داده‌‌های کتابخانه‌‌ای و استناد به آیات و روایات، در صدد پاسخ به این پرسش برآمده‌ایم. مراحل تربیت اخلاقی با ملاک ترتیب منطقی، ناظر به ساحت‌‌های چهارگانه رفتار (ساحت الهی، ساحت فردی، ساحت اجتماعی، و ساحت زیست محیطی) است. تقدم تربیت در ساحت الهی بر همه ساحت‌‌ها، نشان‌دهندۀ اهمیت توحید و ایمان به خدا در همۀ مراحل تربیت اخلاقی است. همچنین تقدم تربیت در ساحت فردی بر تربیت در ساحت‌‌های اجتماعی و زیست‌محیطی حاکی از تقدم متعادل ساختن نفس بر تربیت و اصلاح رفتار در دو ساحت دیگر است. 




 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Stages of Moral Education Based on Logical Sequencing with Reference to the Four Dimensions of Human Behavior

نویسندگان [English]

  • Morteza Bakhshi Golsefidi 1
  • hadi hossenkhani 2
1 .Ph.D. graduate in Islamic Studies (Teaching of Islamic Teachings), Imam Khomeini Educational and Research Institute, Qom, Iran.
2 .Assistant Professor, Imam Khomeini Educational and Research Institute, Qom, Iran
چکیده [English]

Designing structured stages is essential for the realization of effective moral education. Among the key frameworks used for this purpose is the criterion of logical sequencing. One of the most significant classifications of voluntary human behavior is its division into four dimensions. This study seeks to answer the question: How can moral education be phased according to logical sequencing with reference to these four dimensions of voluntary behavior? Using a descriptive-analytical methodology supported by library-based sources and references to Quranic verses and prophetic traditions, this research proposes a stage-based model of moral training aligned with the four domains of behavior: the divine, personal, social, and environmental dimensions. The primacy of the divine dimension in this model underscores the central role of monotheism and faith in all stages of moral development. Likewise, prioritizing personal development over social and environmental aspects reflects the importance of inner refinement and self-discipline as a foundation for broader ethical engagement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moral Education
  • Stages of Ethical Development
  • Tawhidi Pedagogy
  • Logical Sequencing
  • Four Dimensions of Behavior