اخلاق مواجهۀ علمی انبیاء با تأکید بر مبانی انسان‌شناختی اخلاقی در قرآن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه قرآن پژوهی، پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی. قم. ایران.

2 طلبه سطح ۴، موسسه آموزش عالی رکن الهدی کرمان. کرمان. ایران.

چکیده

مواجهۀ علمی یکی از روش‌های ارتباطی برای بیان باورهای علمی است. بررسی این مواجهه‌‌، امروزه با عنایت به رشد فزایندۀ ابزار ارتباطی‌‌، ضرورت پیدا کرده است؛ مواجهه‌های علمی در قرآن کریم ذیل آیات سرگذشت انبیای الهی به تصویر کشیده شده‌ است و در فرایند تربیت اخلاقی نقش بسزایی دارد. بر اساس داده‌های قرآنی‌‌، در آموزه‌های اخلاقی انبیاء در مواجهۀ علمی دسته‌ای از مبانی وجود دارد که برخی از آنها را می‌توان در حیطۀ مبانی انسان‌شناختی یافت و مورد تحلیل قرار داد. هدف از این پژوهش، ارائۀ برخی از مبانی کارآمد در قلمرو مواجهۀ علمی با دیگران - بر اساس اخلاق پیامبران در قرآن - و بیان پاره‌ای از آثار محسوس آنها هنگام مواجهه است. این پژوهش از نوع کتابخانه‌ای با تکیه بر استنباط از قرآن با شیوۀ اجتهادی است. یافته‌های حاصل از این پژوهش‌‌، بیانگر آن است که الگوهای اخلاقی و رفتاری انبیای الهی همواره در مواجهات ‌علمی مبتنی بر مبانی انسان‌شناختی (احترام به کرامت انسانی‌‌، فطرت‌مندی‌‌، کمال‌گرایی‌‌، عقل‌گرایی‌‌، هدایت‌پذیری و حق‌گرایی)‌‌ بوده و آثار و برکات بسیار در عرصه فردی‌‌، اجتماعی داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Ethics of Scientific Engagement in the Prophets: Emphasizing Anthropological Foundations in the Quran

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Asadi Nasab 1
  • zahra saeidi rask olya 2
1 Associate Professor, Department of Quranic Studies, Research Institute of Wisdom and Religious Studies, Qom, Iran
2 Level 4 Seminary Student, Rukn al-Hoda Institute of Higher Education, Kerman, Iran
چکیده [English]

Scientific engagement is a communicative method for articulating and challenging intellectual beliefs. In light of the rapid growth of communication technologies, examining this form of interaction, particularly as modeled in the Quran, has become increasingly relevant. The Quran depicts instances of scientific discourse within the narratives of the divine prophets, highlighting its significant role in moral education. Drawing on Quranic data, this study identifies a set of foundational principles underlying the ethical teachings of the prophets in their scholarly engagements. Many of these principles are rooted in an anthropological framework. This research aims to elucidate these effective foundations for scientific engagement with others—based on the prophetic ethics illustrated in the Quran—and to describe their tangible impacts during intellectual exchanges. The study adopts a library-based methodology, relying on jurisprudential interpretation (ijtihadi) of the Quranic text. Findings indicate that the ethical and behavioral models of the prophets in scientific discourse were consistently grounded in key anthropological principles, including: respect for human dignity, innate human nature (fiṭrah), perfectionism, rationality, receptivity to guidance, and truth-seeking. These foundations yielded profound benefits and positive outcomes at both the individual and societal levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Ethics
  • Scientific Engagement
  • Prophets
  • Quranic Ethics
  • Anthropological Foundations